Napisane przez: e325flyer | Lipiec 27, 2007

Ogniwa Li-Po – uzytkowanie i bezpieczenstwo.

Baterie Li-Po – uzytkowanie, ladowanie i bezpieczenstwo

Baterie Li-Po (litowo-jonowo-polimerowy) to rodzaje akumulatora w budowie ktorych stosowane sa stopy metalicznego litu jak rowniez polimery przewodzace. W dzialaniu i budowie sa podobne do ogniw litowo-jonowych,roznica tu jest niestosowanie plynnego elektrolitu, lecz zelowych lub stalych polimerow, dzieki czemu nie istnieje ryzyko wycieku, jak rowniez umozliwilo to konstruuowanie dosc gietkich, cienkich i plaskich elastycznych ogniw.

Baterie Li-Po w przeciwienstwie do Ni-Cd czy tez Ni-Mh nie posiadaja efektu pamieciowego, pierwsze ladowanie Li-Po
niczym sie nie rozni od kolejnych (do konca czasu zycia baterii, Li-Po posiadaja okreslona przez producenta ilosc cykli
ladowania i rozladowania). W wiekszosci w pelni naladowana cela posiada napiecie 4.20V z tolerancja +/- 0.05V na cele.
Ladowanie do poziomu np. 4.10V ogranicza pojemnosc baterii o ok. 10%, ale wplywa na przedluzenia czasu „zycia” baterii.
Nowsze cele sa w stanie zachowac cykl zycia mimo ladowania do pelnych 4.20V na cele.
Prad stosowany przy ladowaniu ogniw Li-Po wynosi 1C (1C oznacza prad rowny pojemnosci ogniwa), czyli przy ogniwie Li-Po o pojemnosci 2000mAh nalezy stosowac prad ladowania 2A, nalezy zauwazyc ze ogniwa te ladowane sa stalym napieciem 4.20V na cele, oznacza to, ze w miare zblizania do zakonczenia ladowania prad dostarczony z ladowarki bedzie malal az do osiagniecia wartosci 3% natezenia praduladowania,  kiedy to przyjmuje sie ze proces ladowania jest zakonczony. Efektywnosc ladowania ogniw Li-Po jest na poziomie 99.9%.
Ogniwa Li-Po sa bezpieczne w uzytkowaniu w zakresie zalozonych napiec, w przypadku przeladowania celi powyzej 4.30V wewnatrz ogniwa zachodza nieodwracalne zmiany chemiczne prowadzace do zwiekszenia temperatury co moze skutkowac zapaleniem sie baterii. Nalezy wiec zachowac szczegolna ostroznosc podczas ladowania i nie dopuscic do przeladowania ogniw. Nie nalezy pozostawiac ladujacych sie ogniw bez nadzoru nawet jesli uzywamy inteligentnej ladowarki. Istotne jest ladowanie bateri w bezpiecznym miejscu i nie w poblizu materialow latwopalnych lub na podlozu latwopalnym. Na rynku pojawily sie tzw. Liposack – torby z specjalnego materialu ktore po umieszczeniu wewnatrz ladowanej baterii uchronia otoczenie w przypadku zapolenia baterii lub jej eksplozji.

Nalezy zachowac maksymalna ostroznosc podczas podlaczania bateri w modelu lub do ladowania kazde zwarcie doprowadza do nadmiernego wzrostu temperatury co powoduje ulatnianie elektrolitu, powstawanie gazow i w konsekwencji do eksplozji. 

Lipo sack

Mimo tych wielu zagrozen prawidlowo ladowane i eksploatowane ogniwa Li-Po sa wzglednie bezpieczne i doskonale sie sprawdzaja przy zasilaniu modeli.

Pomimo wielu zalet, takich jak brak efektu pamieciowego (Li-Po mozna doladowac w kazdym momencie bez straty na jej pojemnosci i wydajnosci)
Bardzo dobra wydajnosc pradowa, stosunkowo niska waga, nalezy rozwaznie sie z nimi obchodzi by utrzymac je w dobrej kondycji.
Ogniwa te sa nieodporne na glebokie rozladowanie, przyjmuje sie jako granice 2.5V na cele pod obciazeniem, natomiast
napiecie nieobciazonego ogniwa nie moze byc nizsze niz 3V. (aktualnie pojawiaja sie ogniwa Li-Po ktore wg. producentow
mozna rozladowac bezpiecznie do poziomu 0V i nie wplywa to na ich prace).
Sa rowniez bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne, ze wzgledu na delikatna ich budowe i praktycznie brak jakiegokolwiek zabezpieczenia przed uszkodzeniami wywolanymi mechanicznie (szczegolnie przy kraksach modelu).

Zaleta jest wyjatkowo niewielki efekt samorozladowania, w porownaniu do Ni-Cd lub Ni-Mh ktore to traca 1% lub wiecej dobowo ze swojej pojemnosci, przy Li-Po sa to wartosci znacznie mniejsze.

Charakterystycznym objawem uszkodzenia ogniw Li-Po jest ich puchniecie, nie nalezy ich uzywac.

Uszkodzone ogniwa (mechanicznie, przeladowane, nadmiernie wyladowane) nie nadaja sie do dalszego uzytkowania i nie powinny byc ladowane ani umieszczane w modelu, powinny zostac zutylizowane w odpowiedni sposob.

Balansowanie baterii Li-Po

Przy polaczeniu kilku cell ogniw Li-Po w zestaw podczas ladowania niezbednym procesem dla zachowania dobrej kondycji baterii jest balansowanie.

Balanser (balancer) to najczesciej kawalek elektroniki badz wbudowany w ladowarke badz tez wpinany pomiedzy wyjscie ladowarki a ladowany pakiet kontrolujacy napiecie poszczegolnych cel, i dynamicznie rozladowujacy cele o wyzszym napieciu podczas ladowania.
Dobre zewnetrze balancery potrafia komunikowac sie z ladowarka informujac o warunkach pracy, stanie ogniw jak rowniez w przypadku problemu odcinaja prad ladowania.

Proces balansowania polega na wyrownywanie napiec poszczegolych cel na jednakowym poziomie, co skutkuje w uzyskaniu identycznych parametrow pracy poszczegolnych cel, zapobiega przed przeladowaniem poszczegolnych cel i niedoladowaniu innych. W przypadku roznic po podlaczeniu baterii o roznych wartosciach napiecia na celach jej warunki pracy ulegna pogorszeniu powodujac zwiekszony przeplyw pradu przez ogniwa o mniejszym napieci w skutek czego beda sie nadmiernie nagrzewac, co prowadzic moze do zniszczenia baterii.

W przypadku pakietu dobrze widac roznice pomiedzy celami po rozladowaniu baterii, czesto najnizsze napiecie ma cela umieszczona w srodku baterii gdzie ma najmniej korzystne warunki pracy (brak chlodzenia). Po podpieciu baterii do ladowarki z odczytem napiec poszczegolnych cel widac ze ma nizsze napiecie niz reszta, stad przy uzyciu balansera to mocniej rozladowane ogniwo ma szanse „dogonic” reszte podczas ladowania.

Bateria w przypadku balansera Hyperion LBA10Net jakiego uzywam jest podpieta do przewodow + i – wychodzacych z balansera, jak rowniez poprzez wtyk balansowania gdzie wyprowadzone sa bieguny poszczegolnych cel baterii.

Li-Po bateria polaczenia

Tajemnicze oznaczenia 3S1P 3S2P – czym sie roznia i jakje odczytac.

Te tajemnicze z pozoru oznaczenia baterii modelarskich sa informacja jak i ile polaczonych ogniw jest w danej baterii.

3S1P – oznacza baterie zlozona z 3 cel polaczonych szeregowo kazda po 3.7V co daje napiecie 11.1V na baterii.

3S2P – oznacza baterie zlozona z 3 cel szeregowych + 3 rownolegle kazda po 3.7V co daje napiecie 11.1V na baterii ale dwukrotnie wyzszy prad niz w przypadku 3S1P.

Czyli S – serial P – parallel

1S – napiecie 3.7V

2S – napiecie 7.4V

3S – napiecie 11.1V

4S – napiecie  14.8V

5S – napiecie  18.5V

6S – napiecie  22.2V

Dobierajac wartosc przed S uzyskujemy potrzebne nam napiecie zasilania, dobierajac wartosc przed P obciazenie pradowe calego pakietu.

W przypadku Mini Titana uzywa sie 3S1P o pojemnosci okolo 2000mAh, chociaz podobno mozna zastosowac 4S lub tez nowe baterie A123.

ciag dalszy nastapi….

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: